Inventieve hijsoplossing bij ‘De Schoen’
Voor het plaatsen van nieuwe glaspanelen bij het markante Infinity gebouw (De Schoen) in Amsterdam ontwikkelde het team van Verschoor een slimme, efficiënte én duurzame hijsoplossing met de inzet van twee hoogwerkerkranen.
Glazen buitengevel
Infinity, voorheen ING House (bijgenaamd De Schoen), is een prominent kantoorgebouw aan de Zuidas in Amsterdam. Het gebouw werd in 2002 gebouwd als hoofdkantoor van een grote bankorganisatie. De glazen buitengevel geeft een bijzondere uitstraling aan het gebouw.
Busbaan en aanvliegroute
Deze glazen buitengevelpanelen zorgden ook voor een uitdaging op hijsgebied. In het voorjaar van 2023 moest een aantal van deze 350 kilo zware panelen namelijk worden vervangen. En dat was makkelijker gezegd dan gedaan. ‘De Schoen’ ligt vlak naast de A10 en aan beide zijden van het gebouw zijn belangrijke doorgaande wegen, waaronder een busbaan. Geen omgeving om groot hijsmaterieel te positioneren om de glaspanelen te hijsen. ‘De Schoen’ bevindt zich ook nog eens onder een aanvliegroute van Schiphol Airport, wat de nodige beperkingen met betrekking tot hijshoogte met zich meebrengt.
Optie 1: twee 400 tonners
Met al deze voorwaarden en beperkingen ging het team van Verschoor aan de slag om een hijsmethode te vinden om de glaspanelen te plaatsen. Stremming van de busbaan aan noordzijde was niet mogelijk, waardoor daar geen kranen konden worden opgesteld. De te vervangen glaspanelen zaten echter wel aan de noordzijde. Dat betekende dat de kraanopstelling aan de zuidzijde zou komen te staan en de glaspanelen over het 48 meter hoge en 28 meter brede gebouw naar de noordzijde gehesen moesten worden. Dit was mogelijk met de inzet van twee 400 tons mobiele kranen voorzien van beweegbare jib. Hiervoor zou de weg aan zuidzijde meerdere dagen afgesloten moeten worden voor de aanvoer en opbouw van de kranen met beweegbare jib.
Inzet manbak
In Nederland is de inzet van een kraan met manbak alleen toegestaan als er geen andere technische mogelijkheid is om medewerkers op hoogte te laten werken. Bij dit project zou de inzet van een hoogwerker aan de noordzijde wel een technische oplossing bieden, maar de bereikbaarheid van de busbaan daar was van cruciaal belang en daarom werd hiervoor geen ontheffing verleend.
Optie 2: twee hoogwerkerkranen
Totdat het Verschoor team met een oplossing kwam: inzet van twee lichte aluminium hoogwerkerkranen aan de noordzijde gedurende de nachtelijk uren. De busbaan zou dan in de nacht een aantal uren gestremd zijn voor de werkzaamheden maar overdag gewoon bereikbaar zijn. Deze oplossing kon op goedkeuring van opdrachtgever en de vergunningverlenende instanties rekenen en daarom zijn de hijswerkzaamheden op deze manier uitgevoerd.
Voordelen inzet hoogwerkerkranen
- De opbouw van de hoogwerkerkranen (HWKs) gaat snel en efficiënt waardoor er voldoende werkuren in de nacht zijn om de glaspanelen te plaatsen.
- De HWK’s zijn veel kleiner en lichter vergeleken met twee 400 tons mobiele kranen, er is dus veel minder aanvoer van zwaar materieel nodig. De inzet van de HWK’s is daarom een stuk efficiënter en duurzamer.
- Het afsluiten van de weg aan zuidzijde voor meerdere dagen ivm opbouw- en hijswerkzaamheden is niet nodig, er is dus ook geen overlast door deze afsluiting.
Beide HWK’s kunnen veilig half afgestempeld opgesteld worden aan noordzijde in verband met het schuine talud van de naastgelegen A10. - Beide HWK’s kunnen in dezelfde nacht omgezet worden naar een 2e opstellocatie op de busbaan om aan de oostzijde van het gebouw nog enkele glaspanelen te plaatsen.
- De communicatie tussen beide HWK’s verloopt direct en snel doordat de machinist van HWK 2 boven in het gebouw staat en van daaruit de kraan bedient.